Komuniti Pencetus Inspirasi
 
HomeCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Forum ini masih lg dalam pembinaan.. Sokongan dan cadangan amatlah di harapkan
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
» Brand yang selamat
Wed May 31, 2017 2:38 pm by chaembong

» Hari Ibu dah dekat.. Nk beli apa ye?? TOLONG!!!
Mon May 08, 2017 8:28 am by barley

» Celcom postpaid skrg dah ade yg baru ke?
Wed Nov 23, 2016 3:07 pm by Mat Bunge

» kedatangan iphone 7 di kuala lumpur
Fri Oct 21, 2016 12:15 pm by popolan

» Data apa yg bagus utk Raya ni?
Fri Jun 17, 2016 9:46 am by barley

» plan platinum lagi best
Wed May 04, 2016 11:17 am by Mat Bunge

» Plan mana better?
Fri Apr 29, 2016 12:06 pm by ameeriikaa

» Nak tahu promosi telco line setakat ni
Fri Feb 05, 2016 10:00 am by louiskee

» Android ngan iPone mane sedak ag?
Fri Dec 04, 2015 5:54 pm by Mat Bunge

June 2017
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
CalendarCalendar
Statistics
We have 96 registered users
The newest registered user is kamaludin

Our users have posted a total of 463 messages in 133 subjects
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 28 on Wed Aug 21, 2013 8:21 pm
Affiliates
free forum


Share | 
 

 sambungang aming gi sejid part 2

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Shawnzy
OWNER
OWNER
avatar

Posts : 38
Join date : 2010-12-11
Age : 33
Location : Diamond Hill

PostSubject: sambungang aming gi sejid part 2   Sun Dec 26, 2010 12:14 pm

Episod 2- Aming gi doktong umah tok imang

Sedak ah abang ye wat nyeyeh ke aming. Aaaaaming, bukang aming!, Aaaaaming , bukang aming!. Padang nge muka aming. Babil ngat dek pong. Mase tok imang tubik dari sejid nok ambek lipar, abang ye tunjuk ke aming guane rupe tok imang, Aming cerat molek, paka serbang macang bakul, paka juboh serebeh, paka spek mate awe-awe itang, misa nipih siak, janggut panjang jengong. Koho abang ye ngusik, tok imang nok ambek Aming, koho ye takutan. Peluk kemah keming ayoh ye, dok lepah-lepah.Tekkang ayoh Aming, nok kilah kain hok sellok takdi lagi, nok ambek lipar cap beng teng Aming lagi, nok gaga kuci kete lagi dalang kocek. Macang orang ngandung lah pulok sebab aming dok gatung depang. Nok gohek kete pong dok leh, dok gendong gitu ah depang stereng. Puah ayoh ye pujuk, gitu gining, dok makang siku gok.Nok dok nok , ayoh ye tebeng gohek gok kete dia koho-koho. Aming pulak sebek, sok sek lagi bunying. Jebek muke-muke, dok tekek nge ayoh ye. Pale macang nok masuk dalang baju ayoh ye. Nge ingus, nge air mate, nge air idung, nge air lior, penoh jeluah di baju ayoh ye. Ayoh ye pulok , lengoh gok ah pehe, serebang kaki-kaki duk gendong ke Aming. Kete pulok skali gi bira, skali gi tengoh, bewang-bewang kiri kanang macang ulo lari masuk dalang rok. Kete blakang dok tau ah, ping-pong,ping-pong, tekang ke hong. Doh, gohek kete doh ah koho, pah tu bewang pulok, maroh ah orang alik lakang. Parok ah gining. Molek je kete ye gi bira, pitah kete laing dari blakang nung, dang gi saoung “Guane boh, bawak kete ke, bawok keh”. Hija muka ayoh ye malu. Rase nok nusuk bowoh kuseng kete je. Mari pulok hok laing ,soung lagi , “mende bawok kete gining ee, kete labbi laju agi.” Biru stor pulok muka ayoh ye, wase nok masuk dalang desbok pulak. Ayoh ye, nok dok nok ,wat isyarat mulut, mucung ke Aminggg pah tu wat muke sebek tiru muke Aming. Drebar sebeloh ngangguk-ngangguk wat pahang, pah tu ngiling pale dia. “Berat nanang….”, tubik dari mulut dia. Ade lagi kete pitah, saoung pulok “wane bawok kete bewang kalli ning, mung mabuk tape ke, kite nok pitah pong susoh”. Bila ye junga pale, kelih ke Aming tengoh peluk kemah keming nge ayoh ye, pompongang poseng, tapi dang agi wat ulasang siarang langsong. “La dalang kete pong dukong gok,peseng nape gining ing, sakit tayya”. Ayoh ye wat kerising kenyih gitu ahh, tahang malu. Skali junga kirri, skali junga kanang , sakot pale Aming nok kelih depang dok leh. Pulah cawah skali nok ke nyapa . Koho-koho, koho-koho sapa jugak drumah. Nyada ayoh ye, kenaling, lembik lokli, leloh bedoho layang ke Aming. Naik drumah , bahang nasik tige pinggang, bulurang, air teh O beng pulok abih secetong nye tibang.

Jok kejadiang di sejid kena ke Amingg, ye lame doh dok ikut ayoh ye gi sejid, tok imang maroh ke Aming, ye kate. Ayoh ye maghi mikkir, kalu gining sokmo, rohok ning. Pah ke besor dok gi sejid. Kekgi lambor sejid pong dok kenal. Petang-petang ayoh ye wat raoung , newar-newar bira rumoh tok imang. Tok imang ngenne gok nge ayoh Aming,napok je ayoh Aming gendong motosikal, ye klo slalu, tangang pulok kibor kiri kanang, Aming kelih ke tok imang, ye cang ke spek mate awe-awe itang tok imang, napok ke tangang tok imang macang nok debih je , naoung pulok situ le. Ayoh Aming derah-derah wat gi newor tah kelaing dulu. “Smulah ayoh aji, kekgi ambe maghi mulla, serung ke ayoh Aji ning.” Ayoh Aming kabo ke tok imang belang-belang tunjuk ke Aming hok tengoh nangis bederohong. Tok imang wase pelikkan, wane pulak takut ke ambe ning, ke takut ke spek awe-awe itang ambe, ke kilah kaing tinggi ngat ,dokpong takut ke rambut reseng ambe sebab turung takdi dok dang nok bojeng. Kelih atah bawoh, blakang depang wasaang come doh , takut maccang ke ambe.

Dok lame pah tu ,maghi pulok lah ayoh Aming. Tok Imang dok sille molek doh atah gere nge mok aji. Siak nge sekut meri, nge air kawe. Angin pulok puh,puh tiup. Sedak nguh wasaang tok imang. Aming napok nakut lagi. Dukung dok lepah nge ayoh ye. Tangang pegang kelat gang. Hoh, kene kelat gang gok, dok ketek ah Aming, memang berehi. Dok dulli doh ke tok imang. Mok Aji depong Aming wat gi duduk atah gere pah tu layang Aming makang kelat gang belah kanang. Tok imang ambek tepat belah kiri, jurung kalli kat papang jokel. Dok dekat-dekat kang nangis pulok budok Aming ning. Sudoh bebase tertib terning satni tubiklah soalang tok imang “doh guane gamok budok ning, nakkut pa gitu seme, macang ah kite ni hantu polong, kelih kite sapa nolong berderohong’. Ayoh Aming pong critalah ke tok imang, hal Aming dalang sejid ari tu, tengoh-tengoh crite tok imang camek sekut meri, kecak air kawe, pah tu buh mula atah gere. Ambek sekut meri , cicoh air kawe, puwak dalang mulut. Dok maing gitu ah . Ayoh Aming ni gok crite bukang maing sedak, nge tangang nge kaki , nge lipar jepung abih naik atah palle. Sapa ke bab aaaaming, bukang Aming! , aaaaming, bukang Aming! , tok imang suke sellok sampe tebelohok. Kembur abih biskut meri, tupah air-air kawe. Pah ke air dalang talang pung abih telerak , hanyar banyar, kubang lembang abih. Mok Aji dari takdi dok bang dengor jugak cerita Aming, nge Mok-mok Aji suke selok jugok . Ye ulang “aaaaming”, Tok Imang tukang jawak “bukang Aming!.” Pah tu pakat suke dua orang tu sapa gegor tubuh-tubuh. Dok sedor ye dok bira ngat doh. Duk gegor – gegor gitu, dok sedor kayu jokel tu patoh riok , prakkk bunying, kanja tok imang dok dang nok wat mende , tok imang jatoh sengbam beloh kiri , muke bahang di akor mottan tepi gere, pecoh spek awe-awe itang tok imang. Mok Aji kejjut kelih ke tok imang jatuh jerebab gitu, dok sedor kayu papang gere tu jettak , bidah ke dia pulok . Cokeng naik papang tu, jadi macang papang gelosor , Mok Ajie pulok golek koho-koho, jatuh beloh kanang nge Aming-Aming kali kelecak tah bowoh. Tungging langgang skali. Abih tepek kelat gang di idung, manjang sapa linge. Ye terrik mok’o mase jatuh takdi.Ayoh Aming pompongang , saloh aboh, nok suke ke , nok sedih tengok keadaang tok imang nge mok ajie. Tok Imang duk kerah situ nge spek awe awe itang pecoh sebeloh , duk tepi akor mottan tengoh gegor lagi tahang suke, sapa dok rok nok bangung. Mok Aji dalang kemama – kemama , wat selambe dok tau je, derah derah bangung cegat, belang-belang dukong Aming. Duk lame-lame guling gitu napok seksi ah pulok. Aming dok dang nok nangis , sebab Mak Ajie derah-derah akit ye. Ye suke glekek tengok kelat gang lekkat di muke mok Ajie. Air mate Mok Aji bera lagi , bukang sedih , sukaang. Ayoh Aming wat lolok tanye tok imang” doh guane ayoh aji, sakit ke dok?, sakit duane ?”. Tok Imang jawak wat gurra “ Sakitt ahhh, dua tepat ambe sakit, se tali perut , rase macang nok putuh, se lagi buah pinggang , sbab rase nok keccing. Aming oh aming mung punye hal lah ning sapa pecoh abih spek awe awe itang ambe….”ngeloh tok imang. Aming dang lagi bang dengor jawak lalu “Bukang Amingggg!…



Bersambung lagi episod 3, Aming gi bala/surra… saborrrrr….

_________________
[You must be registered and logged in to see this image.]
Back to top Go down
View user profile http://terengganu-forum.forumms.net
 
sambungang aming gi sejid part 2
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» which part of toronto is grass roots canada located?
» need part for caberg helmet
» A/C hose part #
» s14 part out everything must go
» Nissan '95 240sx SE part out

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Terengganu Forum :: Sembang-Sembang :: Cerite Lawak-
Jump to: